פרשת השבוע שלנו – "שופטים", מתחילה לבנות את הקומה המדינית של עם ישראל בעיקר ע"י ארגון היררכי של סדרי החיים – מינוי מערכת משפט, העמדת מלך ולאחר מכן גם ציפייה לאנשים שרוח ה' תחול עליהם – נביאים.
משה רבנו האדם שהכיל בתוכו את כל מרכיבי ההנהגה ואט אט מאציל אותם קובע מסמרות בגישה ובהסתכלות של המנהיג על עצמו ויחסו לחניכיו.
"נביא מקרבך מאחיך כמוני יקים לך ה' אלוהיך אליו תשמעון" - כמוני? וכי יש נביא שהגיע למדרגתו של משה רבנו? האם משהו יכול באמת להחליף אותו?!
בהמשך הפס' מתברר עוד דבר והוא שעם ישראל הוא זה שביקש מהקב"ה להעמיד נביאים כבר ממעמד הר סיני. אולי היה אפשר לומר שעם ישראל פתח את הציר לנבואה הדומה למשה בעוד שבתכנון המקורי רק משה היה צריך להיות נביא? ובכל זאת אנו רואים שמשה מקבל באהבה את הבקשה.
כבר בעבר כשהתנבאו אלדד ומידד במחנה הכריז משה רבנו שהלוואי כל עם ישראל נביאים!
משה רבנו מבין שהוא משמש כצינור בהנהגת עם ישראל. מצד אחד הוא רוצה גדלות של נבואה בעם וממילא מפתח בהם יכולת מנהיגות. מצד שני ראינו שהוא יודע להתמודד כאשר מערערים על סמכותו כמו למשל במעשה דתן ואבירם.
הקשר ההדוק בין ה' יתברך לעמו עובר בכלים של מנהיגים שככל שתהיה בהם יותר ענווה הם יעשו את הדברים בעצמה יותר גבוהה כי הם מבינים שהסמכות הואצלה אליהם מהקב"ה בשביל בניו – עם ישראל. רק תפיסה כזו מבינה שהמנהיג הוא התאמה לדור לפי איך שהקב"ה מוביל את עם ישראל לכן יפתח בדורו כשמואל בדורו. רק תפיסה כזו ברורה של מנהיג מסייעת לו להבין מתי צריך להעביר את השרביט לעם ולהנהגה הבאה.
רש"י אומר שכדאי הוא מינוי הדיינים להחיות את ישראל ולהושיבם על ארצם – כלומר המדד של המנהיג לדעת את התאמתו לדור היא לבדוק האם במעשיו הוא מחיה את ישראל ומושיבם על ארצם...
שבת שלום ומבורך!