פרשת בראשית

28/10/2016 | רם פז הכהן
חדשות


בסימן טוב ומזל טוב אנו פותחים סבב חדש של קריאת התורה. וכידוע מתחילים מ"בראשית". פרשת בראשית מספרת לנו על בריאת העולם על ידי הקב"ה, אך חז"ל עומדים על קושי חינוכי במילים הראשונות.

"בראשית ברא אלוהים את השמים ואת הארץ" - חז"ל במדרש מספרים שמשה רבנו בכתיבת שורה זו הציע לקב"ה לכתוב אחרת: "אלוהים ברא בראשית", ולמה? כדי שלא יטענו שיש גורם אחר בשם 'בראשית' שברא את אלוהים.

הקב"ה שווה את טענתו של משה רבנו ואומר לו שאנשים שרוצים לכפור במציאותו יהיו בין אם יכתוב כך ובין אן יכתוב כך.

תמיד המדרש הטריד אותי. לכאורה הטענה הכפרנית עומדת במקומה. אכן יש אפשרות להבין שהתורה מספרת לנו שיש גורם בראשית שברא את אלוהים? למה הקב"ה תולה זאת ברשעות של אנשים ש'מחפשים' לכפור?!

נראה לי שצריך להתייחס למעמד הכתיבה שמשה רבנו נמצא בו. הקב"ה מדבר למשה את התורה - אם כן התורה במתכונת הראשונה שלה היא בעל פה. רק לאחר מכן משה מצטווה לכתוב.

ההבנה הבלעדית היא של משה רבנו ועם ישראל אליהם התורה דוברה. מה שנכתב נגזר מתוך מה שנאמר ולא להפך. לכן הסמכות הבלעדית של ביאור התורה היא המסורת שבידי עם ישראל.

נמשיל זאת לקבוצת חברים שיושבת למנגל. אחד החברים מבקש מחברו הטוב ביותר שיושב על השולחן שיביא לו את הבשר. החבר הטוב מיד מגיש לרעו היקר מהכבדים. החברים מסביב תמהים מדוע לא הביא לו מהסטייק?! אך האמת היא שהיכרותם הקודמת לימדה את החבר שכשרעו מבקש בשר הוא מתכוון לכבד...

כך בעצם הקב"ה רוצה שנבין את חשיבות המסורת שלנו - שהאותנטיות מצויה בדיבור החי של התורה העוברת מאב לבן. כל מי שירצה לטעון בה טענות שאינן תואמות למסורת ישראל שידע שגם אם זה נכנס יפה לטקסט, הרי שיש לו בעיה מהותית, כי התורה אינה טקסט אלא דיבור חי. ואת הדיבור מבין רק מי שהוא הנמען של תוכן הדברים.

עדת קרח, דואג האדומי, אחיתופל, צדוקים, ביתוסים, קראים, שבתאים, מבקרי מקרא, כולם ניסו וממשיכיהם מנסים לומר שבראשית ברא את אלוהים אבל מה לעשות, ההיסטוריה והנצח מוכיחים ש"בראשית" - בשביל עם ישראל שנקראו ראשית - ברא אלוהים את השמים ואת הארץ ואליהם הופנה הדיבור.

שבת שלום ומבורך!

לעמוד הראשי של פ"שנטו

שתף ב-

תגובות

לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...