בית ספר קורצ'אק (חינוך מיוחד) בפתח תקווה זכה בפרס החינוך הגופני במחוז תל אביב לשנת תשע"ח.
בית ספר ע"ש יאנוש קורצ'אק הינו בית ספר לחינוך מיוחד לתלמידים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית קלה - בינונית. אוכלוסיית התלמידים של בית הספר בטווח גילאים שבין 6-21. בית הספר מחולק לשתי שכבות גילאים שכבה צעירה ושכבה בוגרת. בית הספר כולל 94 תלמידים, 50 אנשי צוות ביניהם מורים, מטפלים פרא רפואיים וסייעות.
התמונה באדיבות בית הספר
בית הספר מהווה עבור התלמידים בית חם, מאפשר, מצמיח, מחנך ומקדם למידה משמעותית הן בתחום האקדמי והן בתחומי ההכנה לחיים.
תחום החינוך הגופני תופס חלק משמעותי בתוכנית ההוראה הבית ספרית הן ברמה היומיומית במסגרת שיעורי החינוך הגופני ושיעורים בנושא אורח חיים בריא, והן ברמת הפרויקטים השנתיים והרב שנתיים, המתקיימים בבית הספר. הפעילות הגופנית הינה משמעותית לקידום יכולות התלמידים ברמה הפיזית, הרגשית והקוגניטיבית ואנו פועלים למען קידום יכולות אלה בקרב התלמידים, ברמה היומיומית.
בית הספר מקיים שיעורי חינוך גופני על פי הוראות חוזר מנכ"ל, ולפי תכנית הוראה שנתית ורב- שנתית המבוססת על תכנית הלימודים בחינוך הגופני, ומותאמת לאוכלוסיית התלמידים ולצרכים הספציפיים של כל כיתה וכיתה, ושל כל תלמיד ותלמיד (תל"אות). השאיפה לקדם כל תלמיד בהתאם ליכולות שלו ולהעניק לו כלים אשר יקדמו אותו בעתיד לחיים עצמאיים ואוטונומיים ככל הניתן.
מקצוע החינוך הגופני תופס מקום מרכזי בבית הספר ומשתלב ביעדיו ובמטרותיו. צוות החינוך הגופני של בית הספר פועל במטרה לקדם את תחום החינוך הגופני באופן משמעותי על ידי הפעלת מספר תכניות ופרויקטים בתחום החינוך הגופני, ועל ידי קידום החינוך לבריאות לכל אורך שנת הלימודים. שיעורי החינוך הגופני נגזרים מתוך תכנית הלימודים השנתית הנבנית בצורה מותאמת לכל כיתה וכיתה. השיעורים הינם מגוונים, מדורגים, מעניינים ומאתגרים.
לאורך השנה מופעלות כיתות ספורט בבית הספר לשתי שכבות הגיל. התלמידים נבחרים בכל שנה לכיתת הספורט בהתאם לכישורים הספורטיביים שלהם, למוטיבציה הגבוהה שלהם להתקדם בתחום הספורטיבי, והרצון והמוכנות שלהם להשקיע בתחום זה. במסגרת השיעורים מתאמנים התלמידים על פיתוח מיומנויות הכושר הגופני, הכנה לקראת תחרויות ופיתוח מיומנויות המשחק הקבוצתי. התלמידים הצעירים יותר עובדים על פיתוח מיומנויות הכושר הגופני ופיתוח המיומנויות המוטוריות השונות באמצעות משחקים וכללי משחק שונים.
במסגרת כיתת הספורט התלמידים יוצאים לטורנירים במגוון ענפי הספורט, המתקיימים לאורך כל השנה במסגרת "הספיישל אולימפיקס" (כדורגל, כדורסל, אתלטיקה קלה, בוצ'ה, טניס שולחן ועוד) ובמסגרת אירועי הספורט המתקיימים בחינוך הרגיל (אתנה הולכות רחוק, מרוצי שדה, יום הכושר והספורט הארצי ועוד).
כמו כן, על בסיס שבועי מתקיימים בבית הספר שיעורי טניס על ידי מדריך מקצועי, שיעורי שחייה והידרותרפיה, התעמלות בוקר לשכבה הצעירה בהנחיית שרי ארנליב, קבוצת מחול בהנחיית רינת, קבוצות הליכה ורכיבה על אופניים, ותלמידי השכבה הצעירה אף יוצאים לפעילות ספורטיבית בפארק חבלים בהובלת המרפאה בעיסוק.
על בסיס שנתי, לוקח בית הספר חלק בתחרויות ספורט מחוזיות של החינוך הרגיל ושל החינוך המיוחד, כגון: אליפות הכושר הגופני, תחרויות אתלטיקה, תחרויות מרוצי שדה, פעילות אתנה הולכות רחוק, משחקים של פעם ועוד. במקביל, בונה צוות החינוך הגופני, כל שנה, בשיתוף פעולה עם כל צוות בית הספר, פעילות לקידום יום ההליכה (בשילוב תכנים בנושא זהירות בדרכים), וכן מקיים שבוע חינוך גופני בהתאם לנושא השנתי, כדוגמת האולימפיאדה, המכביה ה-21 מתמטיקה בספורט וכו'.
בית הספר רואה חשיבות בקידום שילוב בקהילה ומקיים, זו השנה השלישית בשיתוף עם בית הספר "ברנר" בהנחיית תלמידי המגמה לחינוך גופני, בהדרכת ליאת ארנליב, ובליווי מחנכת כיתת הבוגרים, גיתית וסייעת בית הספר, שרי ארנליב. תלמידי מגמת החינוך הגופני בברנר חונכים פעם בשבוע קבוצת תלמידים מקורצ'אק. ביחד הם משתתפים בשיעורי ספורט מגוונים בשלל ענפים. כמו כן, המגמה מארגנת ימי ספורט משותפים לכלל בית הספר.
פרויקט נוסף המתקיים השנה לראשונה הוא פרויקט "ספורט שווה" בשיתוף ארגון 180 מעלות. במסגרת פרויקט זה נפגשים עשרה תלמידים מהשכבה הצעירה של בית ספר "קורצ'אק" עם תלמידי כיתות ו' של בית ספר "אמיר", מתוך רציונל ליצור שינוי של 180 מעלות בחינוך - תכנית חברתית חינוכית, שמטרתה לשלב בין תלמידי החינוך הרגיל לבין תלמידי החינוך המיוחד באמצעות פעילות ספורטיבית משותפת. מדובר בתכנית תהליכית, במסגרתה מתקיימים מפגשים קבוצתיים אחת לשבוע, בין קבוצות בעלות מספר זהה של תלמידי החינוך הרגיל ותלמידי החינוך המיוחד. המשתתפים מתאמנים יחד, ודרך האימונים לומדים לייצר קשר נורמטיבי, בלתי אמצעי ושוטף ביניהם. התכנית מתמקדת בערכים של קבלת האחר, השתייכות לקבוצה, עזרה הדדית, לצד מצוינות, הצבת מטרות והגשמתן, תוך שמירה על רוח ספורטיבית ואנושית. לקראת סוף שנה מתקיים מרוץ קהילתי משותף במסגרתו משתתפות שתי הקבוצות יחד.
פרויקט חדשני ופורץ דרך שהוקם לאחרונה בבית הספר הוא פתיחת כיתת מגמה לחינוך גופני בחינוך המיוחד. מטרת המגמה היא קידום תלמידים נבחרים, בגילאי התיכון, בעלי יכולות בתחום האקדמי, החברתי והגופני. בשנת תשע"ז נבחרה כיתת תלמידים בגילאי תיכון לקבל 5 שעות שבועיות של חינוך גופני במערכת. זאת על מנת ללמוד תכנים עיוניים בתחום הפיזיולוגיה של המאמץ וגוף האדם, המותאמים ליכולתם הלימודית, לתגבר את שעות השיעורים המעשיים בחינוך גופני, להתנסות במגוון ענפי ספורט, בתכנון, בארגון ובניהול פעילויות הדרכה וימי שיא לתלמידי השכבה הצעירה, ולהשתתף בתחרויות ובסיורים. בין השאר, המטרות לעתיד הן לקדם את המגמה ולשלב את התלמידים בהדרכת פעילויות ספורט בגני ילדים בקהילה, לשלב את תלמידי המגמה בניהול וארגון אירועי ספורט ועוד. לאור ההצלחה בשנה הקודמת, בשנה זו שולבו כיתות נוספות בתכני המגמה ובפעילויותיה.
אורח חיים בריא וקידום הבריאות הינם כחוט השני בתוכנית הלימודים הבית ספרית הבאים לידי ביטוי בתחומי הוראה רבים בבית הספר: בשיעורי הריפוי בעיסוק, בשיעורי המטבח הלימודי, בשיעורי החינוך המיני-חברתי, בשיעורי המדעים ועוד.
לאחרונה זכה בית הספר במקום הראשון בתחרות שקיימה עיריית פתח תקווה בנושא 'יום האתגר הגופני' עבור יום ספורט אתגרי מיוחד שקיימנו בשילוב סטודנטים מהמכללה לחינוך גופני 'וינגייט'. צוות החינוך הגופני בהובלת המנהלת, מירי לייבנר אקנין, שואף למצוינות, וגאה בחברת הצוות, איריס לנצוט, אשר זכתה בפרס המורה המצטיינת בחינוך הגופני לשנת תשס"ט.
והשנה כאמור זכה בית הספר בפרס החינוך הגופני!
מירי לייבנר אקנין מנהלת בית הספר: "אנו גאים בתלמידינו על ההישגים וגאים בצוות החינוך הגופני בביה"ס, היוזם ומוביל בנחישות והתמדה פרויקטים מגוונים בתחום הספורט, אורח החיים הבריא והשילוב החברתי בקהילה באמצעות הספורט. תודה מיוחדת למפקח על החינוך הגופני של ביה"ס רועי ברקוביץ', על ההובלה, העידוד וההוקרה".