פותחים עסק בפתח תקווה? כדאי לכם לקרוא

01/07/2018
חדשות


לאחרונה התפרסם כי פ"ת היא העיר הגדולה הכי טובה לעסקים בארץ. נפגשנו עם האחראים על רישוי העסקים בעיר כדי ללמוד קצת יותר על הנושא.

"אצלנו לא צריך קשרים, המוטו שלנו הוא השירות, וכולם מקבלים מענה מהיר ככל הניתן", מספר לפ"ת נטו יגאל ספרונוב, מנהל האגף לרישוי וביקורת עסקים בעיריית פ"ת. נפגשנו עם יגאל ועם עוז צברי, מנהל מחלקת רישוי עסקים, כדי להתרשם מהפעילות המקומית שמעמידה את העיר במקום גבוה בתחום.

ספרונוב, שמכהן גם כמנכ"ל איגוד מנהלי רישוי עסקים בשלטון המקומי, מספר כי בימים אלה מתקיימים בכנסת דיונים על הרפורמה מס' 2 בתחום, במטרה להפחית את הרגולציה ולהקל על בעלי העסקים וגם על הרשויות המקומיות שכל העבודה נופלת עליהן.

מחלקת רישוי עסקים בפתח תקווה כוללת כ-20 עובדים בסה"כ, וספרונוב מתגאה בתפוקה המקסימלית שלה למרות כמות המשאבים המינימלית: "היינו היחידים בארץ שהיה לנו ISO. יש אצלנו הגדרה ברורה לכל תפקיד ולכל פעילות".

הפעילות מתקיימת לפי חוק רישוי עסקים, תקנות רישוי עסקים שקובעות את הנהלים, וצו רישוי עסקים של משרד הפנים, שעודכן לאחרונה בשנת 2013. "היום רישוי עסקים זה מקצוע. בקרוב תיפתח הכשרה בנושא באוניברסיטת אריאל שתכלול מגוון קורסים בנושא", מספרים יגאל ועוז.

בפתח תקווה קיימים היום כ-4,700 עסקים טעוני רישוי, מתוכם כ-70% בעלי רישיון בתוקף. יגאל ועוז שמחו לענות לנו על שאלות רלוונטיות ליזמים שפותחים בקרוב עסקים בעיר, או ששוקלים לעשות כן, ואף לכאלה שיש להם כבר עסק.

אילו עסקים טעונים ברישוי?

"מה שקובע הוא מהות העיסוק לפי צו רישוי העסקים, שמפרט 10 קבוצות של עסקים החייבים ברישוי, ואת האישורים הנדרשים לכל אחד מהם. את הצו ניתן למצוא ברשת האינטרנט. למשל, כל עסק בתחום המזון או הגוף טעון ברישוי. כך גם כל חנות ששטח המכירה שלה מעל 800 מ"ר. גם עסק שמנוהל מהבית אבל נכלל באחת הקטגוריות לא פטור מרישוי".

מהו התהליך להוצאת רישיון עסק?

"בדרך כלל או שעסק יוזם ומגיש בקשה או שמפקחים מאתרים אותו בעצמם. בעל העסק מגיע למחלקה ומקבל הנחיות מה צריך לעשות כדי להגיש בקשה לרישיון, שכוללת תכנית עסק שהוכנה ע"י בעל מקצוע. התכנית נבדקת ומאושרת ע"י נציגי מנהל ההנדסה והרפרנטים במחלקה. לאחר מכן מוגשת הבקשה לרישיון עסק ומשולמת אגרה בסך 320 ש"ח. תהליך האישור עשוי להימשך מספר שבועות ולפעמים אף למעלה מכך. כל בעל עסק מקבל ארכה כדי לסיים את התהליך. ניתן גם להגיש בקשה לבדיקה מקדמית, שתכלול חוות דעת מקדמית שתעזור ליזם להיערך בהתאם".

מה התפקיד של המפקחים?

"פרט לביקורות תקופתיות ואיתור עסקים ללא רישיון הפקחים גם מנסים לעזור לבעלי עסקים. התהליך מורכב ולחלק מהגורמים המאשרים (למשל כבאות והצלה, משרד הבריאות) יש דרישות גבוהות ואז גם המפקחים נכנסים לתמונה במטרה לתאם ציפיות, מעין סוג של "גישור". כמו כן, בביקורות התקופתיות, המפקחים מוודאים שאין שינויים בדרישות הרישיון".

מה קורה אם אכן יש שינוי מהותי בעסק?

אם למשל עסק מתרחב, משתנה, דורש שינויים תברואתיים וכדומה, הרישיון הישן מתבטל, ועליו להתחיל בתהליך אישור חדש. גם כאן ישנם נהלים ברורים שלפיהם המפקח פועל."

האם ישנם נושאים ששמים עליהם יותר דגש בעבודת הפיקוח והאישורים?

"הדבר החשוב ביותר הוא שמירה על בריאות הציבור. כמו כן, לאחרונה שמים דגש על נושא הסדרת נגישות לבעלי מוגבלויות. זהו נושא חשוב שבלעדיו אין רישיון כמעט לאף עסק, למעט מקרים בודדים."

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק פ"ת נטו

שתף ב-

תגובות

לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...