(צילום: Shutterstock)
מודעות לנושא הקיימות הולכת וגוברת בשנים האחרונות גם בתחום הרכב, כך ששיטת המיסוי מקנה הנחות במס רכישה לרכבים חדשים בהתאם למידת השמירה על הסביבה והאוויר, הקלות מיסוי לרכבים חשמליים והיברידיים ועכשיו – עידוד מעבר לרכבים מונעים בגז טבעי דחוס המזהם פחות מהסולר הנפוץ ברכבים מסחריים והבנזין הקיים לרכבים פרטיים. הטבות כספיות על רכבים חדישים נכונות לא רק לממשלה. גם חברות ביטוח רכב מקנות הטבות והנחות ברכישת ביטוח רכב לרכבים חדשים אשר כוללים מערכות מתקדמות של בטיחות ואבטחה. כיום, המגמות השולטות בתחום הרכב בעולם כוללות הטמעה של מערכות בטיחות מתקדמות לצד קישוריות מובנת לאינטרנט ושיפורים משמעותיים בתחום הקיימות אשר מביאות לצריכת דלק מופחתת והרבה פחות זיהום אוויר.
התקנות החדשות אושרו בוועדת הכספים בראשית יולי 2018 והן כוללות מספר סעיפים משמעותיים הנחלקים להטבות מס המגולמות באגרות רישוי מוקטנות, פחת מואץ עבור מכוניות וציוד מסוגים מסוימים, וביטול הישבון הבלו (החזרי מס על הדלק) במקרים מסוימים.
* רכב VVF (גמיש תדלוק) – רכב המונע על תערובת של מתנול ובנזין בשיעור מתנול של 85% לפחות.
* רכב המונע בגז טבעי דחוס – מוכר גם כ-גט"ד
* רכב חשמלי
ההטבות נוגעות בחלקן לרכבים פרטיים ובחלקן לרכבים כבדים, ציוד המשמש לתדלוק והכנת התערובות הנחוצות לרכבים, רכבי הוראת נהיגה ומוניות.
הפחתה באגרות הרישוי מקנה למעשה הנחה משמעותית בתחזוקת הרכב. חלק מההפחתות קצובות בזמן למספר שנים כחלק מהוראות השנה. רכבי VVF יזכו בהטבה משמעותית מתמשכת מאגרת הרישוי – 1400 ₪ בשנתיים הראשונות לרישום הרכב ו-700 ₪ הנחה בכל שנה לאחר מכן. רכבים במשקל של מעל 3.5 טון הנעים על גז טבעי דחוס יחויבו בתשלום של 10 ₪ בלבד לאגרת הרישוי. תוקף צו השעה במקרה הזה הוא חמש שנים.
סוג הרכבים האחרונים אשר יזכו בהנחה של 750 ₪ מאגרת הרישוי בצו שעה התקף לארבעת השנים הקרובות הם רכבי הוראת הנהיגה, וזאת ללא תלות בחומר המשמש לתדלוקם. המטרה היא עידוד מעבר לרכבים שאינם מזהמים אך שמירה על רמות תשלום דומות בתקופת המעבר. בנוסף על ההנחה מתשלום האגרה, הישבון בלו על סולר יבוטל באופן הדרגתי. ביטול הישבון בלו על רכבים מונעים סולר יגרור עלייה במיסוי דה פקטו שישולם על ידי אותם ענפים דוגמת מוניות ורכבי הוראת נהיגה. ההנחה הזמנית מתשלום האגרה אמורה לאזן את ביטול ההישבון. למרות זאת ביטול הישבון הבלו גורר ביקורת על משרד האוצר מצד חברות הסעים ותובלה גדולות אשר מושפעות ישירות מעליית המס העקיפה הזו.
הכרה בפחת מואץ מהווה גם היא הטבת מס מוכרת וגם כאן היא מיושמת למספר סוגי רכבים שונים: רכבים כבדים מעל 3.5 טון המונעים בגז טבעי דחוס יזכו בהטבת פחת מואץ בשיעור 25% למשך חמשת שנות צו השעה. מטרת הצעד היא לעודד מעבר של רכבים כבדים למודלים חדשים מזהמים פחות. זוהי הקבוצה אשר זוכה להטבות המשמעותיות ביותר לאלו המקדימים להצטרף.
הקבוצה השנייה הנהנית מפחת מואץ היא התשתיות שיהיה צורך להקים על מנת לתמוך בסוגי הדלקים החדשים: פחת מואץ בשיעור 20% למשך שמונה שנים לכל הקשור בתחנות תדלוק לגז דחוס וארבע שנים למתקני ערבול מתנול.
הקבוצה השלישית שתזכה לפחת מואץ בשיעור 33% למשך ארבע שנים היא אוטובוסים חשמליים, ציבוריים ופרטיים.
נוסף על אלו ובמטרה לאזן את הישבון הבלו שיבוטל על הסולר, נקבע כי רכבי הוראת נהיגה ומוניות גם הם יזכו להטבת פחת מואץ בשיעור 33% למשך ארבע שנים לרכבי הוראת נהיגה ושלוש שנים למוניות.
למעט הפחת המואץ המוענק לאוטובוסים חשמליים, מרבית ההטבות באות לקדם רכישת רכבים מונעי תערובות מתנול ובנזין או גז טבעי דחוס, במקביל להסרת העידוד שהיה קיים לשימוש בסולר. בקצב בו הטכנולוגיה מתקדמת בשנים האחרונות, יש לבצע לעתים הימור לגבי הכיוון בו הטכנולוגיה תתפתח. במידה והכיוון הדומיננטי יהיה רכבים חשמליים, הרי שהפתרונות הדרושים כוללים עידוד יצירת תשתיות טעינה. במידה והטכנולוגיה תתקדם בכיוון שימוש בגז טבעי דחוס ותערובות מתנול ובנזין הרי צעד זה יביא בתקווה להטמעת השינוי ויצירת התשתיות התומכות בטכנולוגיה זו – וכמובן את הורדת שיעורי זיהום האוויר הנגרם משימוש בסולר.