(צילום: Shutterstock)
אומרים שדברים הכי מסובכים ממש לפני שהם הופכים להיות מאד פשוטים. אין ספק שהדבר נכון לתהליך קבלת רישיון רכב. נגמרה תקופת הטסט והרישיון שהולכת והופכת מאתגרת בהדרגה, תחילה בדיקות והצהרות, מבחנים עיוניים ולבסוף מבחן מעשי. אז כמו הרישיון – בהדרגה: מה צריך לעשות עם כניסתו של נהג חדש ולרב גם צעיר לרכב המשפחתי?
לפני שנהג חדש מתחיל לנהוג עם או בלי מלווה, חובה שיצטייד בביטוח חובה ורצוי גם מקיף. הסטטיסטיקה מדברת על ריבוי תאונות דרכים בקרב נהגים צעירים וחדשים, חברות ביטוח רכב מודעות לכך ומגדירות את מחיר הפוליסה בהתאם כדי לכסות על הסיכון המוגבר לעומת נהגים ותיקים ומנוסים. התוצאה הישירה היא שמחירי כל סוגי הביטוח הכוללים נהגים חדשים צעירים עולים. עם זאת קיימים הבדלים ניכרים בין חברות ביטוח רכב מבחינת המחיר שהן מציעות וגם מבחינת תוכניות ייעודיות לנהגים חדשים צעירים שיכולות להוזיל את המחיר משמעותית, לכן חשוב במיוחד לעשות השוואת מחירים ביטוח רכב לנהגים צעירים חדשים ולבדוק – האם ניתן לשלם את הביטוח היקר רק לפי שעות? לקבל הנחה על הוכחת נהיגה זהירה? להגביל נהיגה רק לימים מסוימים בשבוע? ועוד.
נהג חדש למד נהיגה על הרכב של המורה לנהיגה, אבל עם קבלת היתר הנהיגה הזמני הוא עובר לנהוג על הרכב המשפחתי. קרוב לוודאי שקיים דמיון בין שני הרכבים אולם קיימים גם הבדלים והיבטים שמורה הנהיגה לא מלמד. קחו את הנהג החדש לסיבוב היכרות עם הרכב שעליו ינהג. דאגו שידע איך ממלאים דלק, אוויר בצמיגים, איך בודקים שמן ואיפה ממלאים מים לווישרים. הראו לו איפה נמצא הגלגל הרזרבי, הג'ק וכל מה שדרוש כדי להחליף גלגל. לא יזיק אפילו לתרגל החלפה. הראו לו איפה נמצאים כל הדברים להם יזדקק בשעת חירום ואיך משתמשים בהם – החל מאפוד זוהר ומשולש וכלה בפנס, ערכת עזרה ראשונה או ציוד חירום אחר שנמצא ברכב. הכרות עמוקה עם הרכב תייצר לנהג החדש תחושת בטחון ונוחות בזמן הנהיגה עליו. אל תשכחו את הדברים היומיומיים: איך מפעילים אורות גבוהים ווישרים, איך מכוונים את מראות הצד, המושב או ההגה, איפה פותחים את מכסה הדלק, תא המטען ומכסה המנוע ואיפה בדיוק צריך לתת מכה אם תא הכפפות לא נפתח בקלות.
תהליך קבלת הרישיון בארץ הוא הדרגתי ותלוי גיל. נהגים חדשים מעל לגיל 24 פטורים מעניין הליווי, אולם אם הנהג החדש שלכם טרם הגיע לגיל זה הוא לא יוכל לנהוג ללא מלווה למשך חצי שנה לפחות מיום קבלת ההיתר הזמני (אחרי מעבר הטסט). במהלך חצי השנה הזו הוא אמור להשלים תוכנית ליווי שבמהלכה הוא יצבור שעות כביש, לפחות 50. מתוך ה-50, 15 שעות לפחות אמורות להיות בדרך בין עירונית ו-15 שעות לפחות להיות בשעות הלילה. בחירת המלווה הנכון היא קריטית. מלווה נכון הוא כזה שחוקית מותר לו ללוות נהג חדש צעיר אבל גם אחד שלא נלחץ בקלות מצד אחד ולא מעודד נהיגה פזיזה מצד שני. בני 24 עם רישיון של חמש שנים לפחות או בני 30 עם רישיון בן 3 יכולים להיות מלווים. נהגים חדשים עד גיל 21 לא רשאים להסיע יותר מ-2 נוסעים בחצי השנה הראשונה, אלא אם כן אחד מהנוסעים הוא הנהג המלווה. אם המלווה הוא הורה, כדאי לתאם ציפיות מול חברים מראש כדי לשמור על שלום בית.
בתקופת הליווי וגם לאחריה, עבירות תנועה יכולות להיות בעלות משמעות חמורה לנהג החדש הצעיר וגם מבחינתכם, כאלו שמשלמים לרב על הביטוח עבורו. עבירה חמורה יכולה להחזיר את השעון ולחייב את הנהג הצעיר לחזור על שלבים שכבר עבר: טסט, בדיקות רפואיות, מבחן עיוני ומחיקת זמן הליווי שכבר נצבר. מבחינת חברות הביטוח – נהג חדש צעיר שאוסף עבירות יעלה את מחירי הביטוח עבורו אפילו יותר – במידה משמעותית.
אחרי תום חצי שנה וסיום תוכנית הליווי הנהג הצעיר נשאר עם השלט "נהג צעיר" ועם חובת הזהירות היתרה שנובעת מהחמרת הענישה על עבירות תנועה, אולם הוא כבר יכול לנהוג לגמרי בעצמו. לא לשכוח שעד גיל 21 עדיין חלה עליו מגבלת שני נוסעים בלבד. אחרי שלוש שנים או בהגיעם לגיל 21 עוברים נהגים חדשים קורס ריענון עיוני בן תשע שעות. אם אתם לא משוכנעים במאת האחוזים שהנהג החדש הצעיר שלכם מוכן לחלוטין לחיי נהיגה עצמאית, לא יזיק לרשום אותו פרטית לקורס מתקדם שילמד אותו להתמודד עם מצבי מצוקה וחירום.
נהג חדש צעיר זה אבן דרך משמעותית בחיים. כדי לצלוח את התקופה הראשונה ועל מנת שהניסיון על הכביש ישיג את הביטחון המופרז לעתים של הנהג הפרטי שלכם כדי לנקוט בכמה צעדים בסיסיים אלו כדי שהתקופה תעבור בשלום.