לא מזמן חגגנו את חג החנוכה כחג של אור ושמחה. לעיתים לנו ההורים זה היה פחות שמח, גם להישאר עם הילדים בבית, להעסיק אותם ובפרט עם ילדים ליקויי למידה שמחפשים ריגושיים די מיידים, זמינים ומתחלפים ללא הרף. הורים אחדים יכולים למצוא אתנחתא שילדיהם מזפזפים בין הערוצים השונים, דבוקים לכל שיר ומנגינה במרקע המרצד.
מצד אחד אפשר להבין מדוע מרקע מרגיע כל כך ליקויי למידה - הוא מאפשר מספר גירויים בו זמנית, הוא מהיר וצבעוני, רועש ומציע מגוון של תכנים. ומאידך, הוא בדיוק מה שאנחנו מנסים להפסיק או להפחית בקרב ליקויי למידה – כדי לחשוף אותם יותר לשיתוף פעולה חברתי ולאינטרקציה חברתית, על מנת שיבינו יותר סיטואציות חברתיות מורכבות, וגם לפתח בקרבם דחיית סיפוקים.
ואם כבר אור...האם באמת אנו רואים את האור של ילדנו בפרט ברגעי כעס? סביר להניח שלא. אחת האימהות בהרצאה שהעברתי אמרה: " איך אני יכולה בכלל להסתכל עליו שהוא לא מביט בי? כל מה שמעניין אותו זה עוד משחק ועוד מתנה, אני לא בנק?!
"נכון", השבתי, "אבל האם יש משהו חיובי בבנך? משהו שהוא עושה גם טוב?"
"כן", היא אמרה, וגוללה רשימה לא מבוטלת. תזכרו הורים יקרים: בלי חושך, לא נראה את האור.
בכל גיל יש קסם מיוחד שנראה ומתגלה. לעיתים לקסם אישי לוקח זמן והוא מתגלה, ובילד אחר הקסם מתפרץ מיד, ואחר כך אנו מגלים גם צדדים אחרים.
דווקא במקום שיש קושי, כמו בית ספר (לעיתים כבר בגן רואים את הקושי של כל ילד וילד), דעו לכם שאנשי מקצוע וחינוך אמיתיים בטוח רואים גם את נקודות האור, והדרך לראות ולעזור לעבור את הקושי/המחסום היא אתם הורים יקרים.
היום, שאבדה כמעט כליל הסמכות ההורית, יש בידיכם הורים יקרים להראות לילדיכם את האפשרויות הבלתי מוגבלות באמצעות הדרכה נכונה, חוסר התרפסות על הילד והצבת גבולות המתאימים לגיל הילד. זה נכון שבכל ילד יש טוב, אך הטוב נראה במימדים אמיתיים ונכונים כאשר הוא נמצא בידיים נכונות, בהדרכה והכוונה נכונה ומותאמת לילד.
תחשבו על עצמכם בתור ילדים: מה בעצם הייתם צריכים?
מילה טובה, הצבת גבולות כביטחון, חום ואהבה, והרשימה אט אט מתמלאת איש איש וצרכיו, אך זהו הבסיס.
משימה לבית: למצוא את הטוב בילדכם ולהיות כנים עם עצמכם - עד כמה אתם נותנים לו או לה את הצרכים הבסיסים?
מחכה לשיתופים – 0502077010.
קרן הלוי קרוסקין - להפוך את הקושי להצלחה.