הקמתו של עסק חדש היא תמיד אירוע מרגש, גם לאנשי עסקים מנוסים, ויש אף המשווים זאת ללידה. בדומה לתינוק, גם עסק בראשית דרכו הוא יצור פגיע מאוד ועוד קו דמיון בין גידול ילדים לבין ניהול עסק בראשית דרכו הוא החשיבות העצומה של יצירת בסיס איתן להתפתחות מיטבית ומתן כל הכלים הנדרשים לשם גדילה נכונה. כשמדובר על עסק חדש, ההמלצה היא להסתייע בשירותי ייעוץ מקצועיים, שכמעט תמיד נהנים מנקודת מבט חיצונית שמאפשרת זיהוי מדויק במיוחד של חוזקות וחלשות, הזדמנויות וסיכונים, יתרונות וחסרונות, נשענים על ניסיון רחב היקף בעולם העסקים הקשוח מטבעו ויכולים גם למנוע שגיאות שעלולות לעלות לנו ביוקר ואפילו להתגלות כהרות גורל, וגם להבטיח התנהלות אופטימלית בדרך לשגשוג לטווח הארוך.
למי מכוון העסק?
דרך חשובה אחת שבה תורם ייעוץ עסקי להצלחתם של עסקים חדשים היא זיהוי מדויק של קהל היעד. במקרים רבים אנשים מקימים עסק מבלי להקדיש מחשבה לסוגיה חשובה זו, ועל כן גם לא מתאימים את תמהיל המוצרים או השירותים שהם מציעים לקהל יעד ספציפי, השיווק לא מותאם לפלח האוכלוסייה הרלוונטי ובאופן כללי מאמצים רבים ולא מעט משאבים יורדים לטמיון.
ממה חשוב להיזהר?
עוד תרומה מהותית של יועץ עסקי איכותי לעסקים בראשית דרכם היא עזרה בזיהוי המוקשים המסוכנים שעלולים לחסום את דרכו של העסק להצלחה ואפילו לגרום לו להיפלט מהשוק. עסק שמודע לחסרונותיו היחסיים יודע ממה להיזהר ואיך לנטרל אותם, ובאופן דומה זיהוי סיכונים חיצוניים (מתחרים חזקים מאוד שלא יבחלו בדרכים למניעת תחרות, חסמים רגולטוריים, כשלי שוק, חוסר היתכנות טכנולוגית ועוד) מאפשר פעילות באפיקים המשתלמים ביותר במקום בזבוז זמן וכסף במקומות בעייתיים.
האם המשאבים הכספיים שברשות העסק מספיקים?
סוגיה חשובה נוספת שעולה במסגרת תהליך ייעוץ עסקי היא האם המשאבים הכספיים שברשות העסק מספיקים – מספיקים לא רק להקמתו אלא גם לתפעול השוטף שלו במשך מספר חודשים לפחות, עד שההכנסות יתחילו לזרום והעסק יגיע לאיזון תפעולי. כדאי לדעת שבלא מעט מקרים מושקע כל ההון שבידי היזמים בהקמת העסק, ולאחר חודש-חודשיים אין כסף לחדש את המלאי או לרכוש חומר גלם חיוניים, והעסק עלול לסבול משיתוק, או לחילופין להידרש למציאת הלוואות יקרות. יועץ עסקי מנוסה ימנע מצב שכזה.
התמקדות בתחום ההתמחות
נדבך נוסף של תהליך ייעוץ עסקי מקצועי הוא סיוע לבעלי העסק להתמקד בתחום בו הם מתמחים ולא להתפרש על יותר מדי אפיקים, בוודאי לא בשלב ראשון של הפעילות. לשם כך קודם כל יזהה היועץ העסקי את התחומים שבהם כדאי להתמקד.
שכירת אנשי מקצוע חיצוניים בעקבות ייעוץ עסקי
לעתים תהליך ייעוץ עסקי בתחילת הדרך מקנה לבעלי העסק את כל מה שדרוש להצלחה ארוכת טווח, אבל ישנם גם מקרים שבהם יועץ עסקי בעל יושרה ימליץ על שכירת מומחים חיצוניים – למשל בתחום השיווק או בתחום הפיננסי, ואפילו מנהלים חיצוניים, כדי שהעסק יוכל למצות את הפוטנציאל שלו.