במסגרת השבוע הלאומי לחקר החלל, תלמידי חטיבת אחד העם-ורבר בפ"ת יציגו מחר בכנס רמון פרויקט חקר מרתק על הסכנות מאסטרואידים המתקרבים במסלולם לכדור הארץ, עלולים להילכד בכוח המשיכה שלו ולפגוע באופן ממשי בחיים.
תלמידי כיתה ח'4 מחטיבת אחד העם ורבר, בניהולה של גב' שרית קיצוני, נבחרו להציג למידה שיתופית מבוססת פרויקטים (PBL), בכנס הארצי היוקרתי לחינוך וחלל ע"ש האסטרונאוט אילן רמון. הכנס מתקיים כאירוע שיא בשבוע החלל הלאומי.
תלמידי הכתה מבקרים בתעשייה האווירית
התלמידים יציגו את פרויקט החקר שמדמה את התהליך של הצלת כדור הארץ מפגיעת אסטרואיד.
המיזם החינוכי נעשה כחקר שיתופי ומקביל בין בתי ספר בגרמניה וישראל. הלמידה משלבת לימודי גיאוגרפיה, אדם וסביבה, מדעי כדור הארץ ופיסיקה.
המיזם עוסק בהבנת תופעת האסטרואידים לסוגיהם וחקר סכנות מפגיעת האסטרואידים בכדור הארץ. אסטרואידים הם סלעי ענק שנעים בחלל עלולים להתקרב מספיק לכדור הארץ ולהילכד בכוח המשיכה שלו, אם הם גדולים מספיק הם לא ישרפו בחדירתם לאטמוספירה אלא יגיעו ויפגעו בפני הקרקע. התלמידים שמעו על שיטות להתמודדות עם האיום והתמקדו בהבנת אחת השיטות שנקראת הסטה בחלל. רקע וקישור לנתוני האמת נעשה על ידי ויקטור בר, שהוא הנציג בישראל של ארגון NEOShild, ארגון מחקר שמושבו בגרמניה והוא מפתח טכנולוגיות להסטת אסטרואידים. את הרקע בפיסיקה כתשתית להבנת חוקי התנועה בחלל נתן המורה לפיזיקה עידו אדיב שהוא עצמו בוגר כיתת המופ"ת הראשונה בחטיבה.
שקופית מהמצגת של ויקטור בר
בחקר המיזם, התלמידים עבדו בצוותים ולמדו להכיר סוגי אסטרואידים ושביטים, ואת הסכנות מפגיעת האסטרואידים בכדור הארץ. במהלך הלמידה, התלמידים ניתחוה סיטואציה של אסטרואיד הנמצא במסלול התנגשות עם כדור הארץ.
לאחר קבלת נתוני תצפיות על האסטרואיד, הכינו התלמידים שני דגמי חלליות:
חללית אחת לצורך מיפוי ומעקב אחר מאפייני האסטרואיד ופוטנציאל הנזק שהוא עשוי לגרום, וחללית שנייה,
שתפקידה לפגוע באסטרואיד ולהסיט אותו ממסלול ההתנגשות עם כדור הארץ .
בשלב המסכם של המיזם יחברו התלמידים משני בתי הספר, אחד העם ורבר מישראל והתלמידים מגרמניה, וינסחו אמנה ערכית להסדרת הפעילות הבינלאומית בחלל.
בהרצאה עם נציגNEOShild לפני בניית הדגמים
שרית קיצוני מנהלת החטיבה: "אנו רואים חשיבות בהפעלת למידה שיתופית בפרויקט זה כדוגמא אוטנטית ליישום של עקרונות ונושאים הנלמדים בתיאוריה (כמו חוקים בפיסיקה ומדעי כדור הארץ) לתוך עולם המציאות של חקר החלל והגנה על כדור הארץ. בנוסף, זו הזדמנות יחידה במינה להכיר ילדים וחוקרים ממקומות אחרים וליצור יחד אמנה כגשר על הפערים על ידי שיתוף הפעולה".
את המיזם מובילה אורלי הלפרין, מורה ל"מדעי כדור הארץ, גיאוגרפיה, אדם סביבה" בחטיבה, עם עידו אדיב המורה לפיסיקה.
"החלל הוא אחר שונה ורחוק ומושך את סקרנותם של תלמידים, והם נענים לו בחשיבה פתוחה, רעננה ויצירתית", אומרת אורלי, "אין ספק כי ניתוח תופעות בחלל המשפיעות על האנושות והבנה בצורך לשיתוף פעולה ביו מדינות, יביא לדור העתיד חשיבה אחרת לשמירה על כדור הארץ שלנו".
ועדת ההיגוי התקיימה באמצעות שיחת סקייפ עם פטריק מארגון נוישילד, בנוכחות המדריכה הארצית דרורה נגב, נציג הורים, נציג נוישילד בארץ, מובילת הפרויקט ומנהלת החטיבה
כחלק מתהליך הלמידה במיזם, התלמידים והוריהם שמעו הרצאות בנושא חלליות, התארחו וסיירו בחטיבת החלל והלוויינים של התעשייה האווירית ועקבו מקרוב אחר קבלת ההחלטות בייצור לוויינים בישראל ובעולם.
תום צ'רניבסקי, תלמיד כיתה ח' המשתתף בפרויקט מסכם: "עברנו המון דברים בדרך, אבל העבודה בהחלט הייתה שווה את זה. כולנו נהנו, למדנו, התנסינו והפכנו לחוקרים ומדענים של ממש".
את החקר יציגו בכנס רמון התלמידים טל תמם, יהונתן אלון, לירון שקד, מקסים ליובן, אורי טורוס ואלמוג חמו.