שלושה תלמידים מתיכון אחד העם באם המושבות השתתפו בסיור לימודי בפראג ובגיאורגיה.
יובל בקר מתיכון אחד העם זכה לציון לשבח מטעם מרכז זלמן שז"ר והחברה ההיסטורית על עבודת חקר בהיסטוריה שכתב עם לירז פרייס, בנושא "החינוך בגרמניה הנאצית" בהנחיית דליה בן אסא, ונשלח במימון מלא ע"י החברה למחנה נוער בגיאורגיה של האיחוד האירופאי. זהו כבוד גדול לתלמידים ולעיר, משום שנשלחו מכל אירופה רק 22 תלמידים ומהם שניים ישראלים, אחד מהם כאמור הוא יובל .
כמו כן שתי תלמידות מי"ב 4 מחוננים, מאיה מיכאלי ואופק שפיגלמן, שזכו בפרס במקום הראשון על עבודת חקר שכתבו בנושא "אביב העמים של פראג והשפעתו על התמוטטות הקומוניזם" גם בהנחיית דליה בן אסא, נסעו לסיור בפראג.
יובל בקר ראשון משמאל במחנה היסטוריה בגיאורגיה
יובל בקר במחנה היסטוריה בינלאומי בגאורגיה
בשבוע שעבר השתתף יובל בקר מכיתה י"ב 4 מחוננים מתיכון אחד העם במחנה ההיסטוריה "זהות לאומית באירופה" בטביליסי. מחנה זה הפגיש 24 בני נוער אשר זכו בתחרויות היסטוריה ב-16 מדינות שונות, רובן באירופה. יובל בקר ולירז פרייס זכו בציון לשבח מטעם מרכז זלמן שז"ר והחברה ההיסטורית על עבודת חקר בנושא "החינוך בגרמניה הנאצית".
המחנה הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין שני ארגונים פדגוגיים גרמניים, ארגון Eustory מטעם קרן קרבּר (Körber) וארגון DVV international. מטרת המחנה היתה לעורר דיון בסוגיות היסטוריות ואקטואליות הנוגעות ללאומיות ולזהות באירופה, על מנת לפתח דיאלוג בקרב הדור הבא, על מנת לבנות עתיד טוב יותר.
המחנה התמקד בשתי נקודות מבט על לאומיות: זו הגיאורגית וזו האירופאית. בפן הגיאורגי, ראינו אתרים לאומיים חשובים בטביליסי ולמדנו על הלאומיות הגאורגית, על שורשיה מאז ימי האימפריה הביזנטית ועל התפתחותה לאורך השנים, גם תחת ברית המועצות. הוצג בפנינו המתח בין שני נרטיבים דומיננטיים ביחס לתקופה הסובייטית .כמו כן נחשפנו לכיבוש הרוסי של צפון גאורגיה ולעוולות שנעשו תחתיו מאז נפילת ברית המועצות.
בפן האירופאי, ניסינו לחקור את מושג הזהות האירופאית ולהבין את מהותו. בניגוד ללאומים האירופאיים, שהם ברובם לאומים אתניים וזהותם מושתתת על יסודות אתניים-תרבותיים.
בפעילות המסכמת ניסינו לתאר את האידיאלים שאירופה שואפת אליהם ואת הצעדים שעליה לנקוט על מנת להשיג אותם. הגענו למסקנה שהמפתח לאירופה טובה יותר טמון בחינוך, במובן הרחב של המילה. בכוחו של חינוך לחשיבה פתוחה ולערכים הומניסטיים לשבור את חומות הניכור והעוינות שקיימות עד היום באירופה ולהוביל אותה, ואת העולם כולו, לעתיד טוב יותר.
יובל בקר מעיד: "המחנה היה משמעותי מאד עבורי. ראשית, קיבלתי נקודת מבט ייחודית על אירופה, על קשייה ועל מאבקיה הבינלאומיים. החלק החשוב עבורי היה שהסכמנו שהדרך לאירופה טובה עוברת בחינוך לדמוקרטיה ולהומניזם כפי שכתבתי בעבודת החקר שלי! "המפגש עם נוער מרחבי היבשת המחיש לי את הרוח החיובית והידידותית הניכרת מהדור שלי, את איכויותיו ואת שאיפותיו. שנית, זו היתה הזדמנות לדון בנושא קרוב מאד לליבי - לאומיות והשפעותיה השונות על העולם המודרני.
מאיה מיכאלי ואופק שפיגלמן בסיור בפראג
כאמור, הן זכו בפרס במקום הראשון על עבודת חקר שכתבו בנושא: "אביב העמים של פראג והשפעתו על התמוטטות הקומוניזם".
העבודה נכתבה במסגרת תכנית צמ"ח - ציונות וקשרי צ"כיה. כהוקרה על עבודתם המצטיינת הן נשלחו מטעם צמ"ח לסיור תרבותי והיסטורי בפראג במימון מלא של משרד החינוך. ראוי לציין כי מכל הארץ נבחרו רק ארבע תלמידות נוספות מעירוני ה' בחיפה ותיכון תלמה ילין לפראג. הסיור התמקד בעיקר בהיסטוריה, תרבות וחיי היהודים בצ'כיה בכלל ופראג בפרט. כמו כן ביקרו בגטו טרזין וקיבלו הדרכה על גורל יהודי צ'כיה בזמן השואה.
מאיה מיכאלי ואופק שפיגלמן באמצע. ראשונה מימין שושנה שרייבר ממשרד החינוך