מזה זמן רב נשמעות יותר ויותר תלונות של הולכי רגל, שאינם מסוגלים ללכת על מדרכות היישובים בבטחה. האופניים, המכוניות החונות, הקורקינטים הממונעים, הגזם שנערם והשלטים החוסמים – כולם מסכנים את הולכי הרגל במקום אשר אמור להיות הבטוח ביותר עבורם – במדרכה.
לכן, יצאו מתנדבי מועדון אור ירוק בפתח תקוה לבדוק האם גם במדרכות היישוב ישנם מפגעי בטיחות המסכנים את הולכי הרגל משום שהם מאלצים אותם לרדת אל הכביש בכדי להמשיך בהליכתם.
צילום: אור ירוק
המתנדבים בדקו שני פרמטרים עיקריים: האם רוחב המדרכה הוא 130 ס"מ לפחות על פי תקן התכנון של משרד הבינוי והשיכון ומשרד התחבורה, והאם ישנם חסמים על המדרכה המפריעים להולכי הרגל. בין החסמים שנבדקו: פחי זבל החוסמים את המדרכות, מכוניות חונות על המדרכה, עמודי חשמל המוצבים באמצע המדרכה ואינם מאפשרים מעבר לעגלות ולבעלי מוגבלויות ועוד.
מטרת הבדיקה היא לוודא כי המדרכות בטוחות להולכי הרגל ובמידה ולא, ליידע את הרשות המקומית במפגעים בכדי שזו תוכל לטפל בהם למען בטיחות התושבים.
הרחובות בהם ערכו המתנדבים את הבדיקה ועמידותם בתקן רוחב המדרכה (130 ס"מ):
חסמים שנמצאו ברחובות השונים במרחב המוקצה להולכי הרגל:
עמותת אור ירוק: "המדרכות נועדו לשמור על בטיחותם ונוחותם של הולכי הרגל. לא ייתכן כי הולכי הרגל, ביניהם קשישים, בעלי מוגבלויות וילדים, ייאלצו לרדת לכביש ולסכן את חייהם. על הרשויות המקומיות לוודא כי המדרכות רחבות מספיק וחפות ממפגעים בכדי שהולכי הרגל יוכלו ללכת בהן בבטחה תוך שמירת הפרדתם מכלי הרכב בכביש".
לאחרונה ערכו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה סקר בו ביקשו לבדוק את שביעות רצונם של תושבי ישראל ממצב הכבישים באזורי מגוריהם. על פי תוצאות הבדיקה, נמצא כי באזור ירושלים, רק 38% מהתושבים מרוצים מהכבישים באזור מגוריהם ואילו במחוז תל אביב 60% מרוצים. גם ביהודה ושומרון, במחוז מרכז ובאזור הדרום מרוצים יחסית ממצב הכבישים: במחוז מרכז 63% מרוצים, במחוז יהודה ושומרון 64% מרוצים ובאזור הדרום 62%. במחוז חיפה 53% מהנשאלים אמרו כי הם מרוצים ממצב הכבישים ובאזור הצפון 47% מרוצים.