אין ישראלי שעושה קניות באינטרנט ולא מכיר את אמזון, וזאת על אף שאין לה פעילות מסודרת בישראל ולמרות שרוב מוצריה כלל אינם נשלחים לארץ. מצד שני, לאחרונה הכריזו נציגי אמזון על פתיחת סניף מקומי ומעניין לבדוק כבר עכשיו את ההשלכות הצפויות של המהלך.
אמזון היא חברה אמריקנית מצליחה שעשתה את הונה ממסחר אלקטרוני ושירותי מחשוב ענן. אך בעוד שירותי מחשוב הענן רלוונטיים בעיקר עבור חברות וארגונים, המסחר האלקטרוני משפיע מדי יום על מאות מיליוני גולשים ברחבי העולם – ובהם גם על ישראלים. למעשה, האתר של אמזון הוא ה-6 הנצפה ביותר באינטרנט ושווי השוק שלה בשנת 2017 עמד על 542.2 מיליארד דולר.
את ההשפעה של הגעת אמזון לישראל על רכישות מחו"ל דרך האינטרנט ניתן לראות בכמה היבטים. קודם כל, אמזון תגדיל את מגוון המוצרים הזמינים עבור ישראלים ותשפר את התחרות. היא תבטל את המונופול של יבואנים פרטיים או משווקים מורשים ותאפשר לכל אדם למצוא את המוצר שמתאים לו ולרכוש אותו ישירות מהיצרן.
מהם היתרונות והסכנות סביב המהלך הצפוי?
כניסת אמזון לישראל תגדיל את כמות העסקאות המבוצעות במרחב המקוון ואת מספר הישראלים שמתנסים בקניות באינטרנט. אם עד היום נאלצו חלק מהישראלים לוותר על קניות באינטרנט בגלל שלא הייתה לאמזון תמיכה בעברית או מערך נוח של שילוח לארץ, הרי שהמצב הזה עומד להשתנות.
בהיבט השלילי, כניסת אמזון מסכנת עסקים קטנים ועלולה להציב אותם בפני תחרות שעמה הם לא יצליחו להתמודד. כבר היום אפשר לראות השלכות כאלה של אמזון על עסקים ברחבי העולם, וישראל לא צפויה להיות יוצאת דופן מהבחינה הזו. הפתרון הוא מעורבות ממשלתית שמגנה על עסקים קטנים ובעיקר התאמה מצד אותם עסקים לדרישות של הקהל המקומי.
איך נערכים בחברות השילוח והדואר לכניסת אמזון?
הממונה על ההגבלים העסקיים בישראל בירך בדצמבר 2017 על כניסתה הצפויה של אמזון לשוק הקמעונאות המקומי, וזאת על אף שחודש לפני כן הכריזה החברה שהיא שוקלת להפסיק לעבוד עם דואר ישראל. ההשערות כעת הן שאמזון תיכנס לישראל כזירת מסחר פעילה ושהיא תשכור בעצמה את שטחי האחסון להפצת החבילות, או לחילופין תעביר את המשלוחים המוזמנים דרך האתר לחברות מסירת חבילות אחרות.
בשולי הדברים, כניסתה של ענקית הקמעונאות המקוונת לישראל תשפיע גם על נותני שירותים שניזונים ממנה. התחום של שילוח בינלאומי צפוי להיות צפוף ועמוס יותר, לקוחות פרטיים ועסקיים ידרשו לקבל את המוצרים שלהם במהירות גבוהה וגם דואר ישראל ייאלץ לבצע התאמות ושינויים – גם כדי לעמוד בסטנדרטים של אמזון וגם בשביל להישאר רלוונטי לרוכשים מאתרים אחרים. ימים יגידו מה יהיה קצב השינוי והאם כולם יהיו מרוצים ממנו, אך אין ספק שיש למה לצפות.