איך לנהל שיחה עם הילדים?

03/12/2014 | קרן הלוי קרוסקין
חדשות

הרבה פעמים כהורים אנו נתקלים במסכת האשמות על ילדינו. נשאלת השאלה האם אנו כהורים מפנים אשמה זאת המתקבלת מבחוץ על ילדינו?

חשוב שנבחן כל מקרה לגופו, אבל אציין בכתבה זאת מספר דברים שניתן וכדאי לעשות בשיחה עם ילדכם, וגם אתן לכם נקודות למחשבה. רצוי לשאול את עצמנו לפני שאנו פונים לילד - אילו נקודות חיוביות יש בילדינו? תזכרו שכל דבר שתגידו, או הסביבה תגיד, נתון לפרשנות שלכם בלבד.

לדוגמא: ילד שהוא תזזיתי יכול להתפס בעיני בית הספר או המסגרת כהיפראקטיבי, אולם אותו ילד יכול להתפס כמלא חיות ושימחת חיים. ילד שמרבה במגע ו"מציק" לסביבתו יכול גם להתפס כילד עם יכולת נתינה של חום ואהבה יותר מילד אחר.

הפרשנות שתתנו לפעולה של הילד/ה, היא שתנתב לא רק את דרככם ותכתיב את התקשורת בה תבחרו עם ילדכם, אלא גם תנתב את ההתנהגות והדימוי העצמי של ילדיכם.

כך לדוגמא: הורה ש"סופג" ומטמיע את המסרים כמה הילד/ה לא מכין/ה שיעורי בית, מפריע/ה בכיתה, לא קשוב/ה בזמן מפגש יכול להגיב בכעס ולהגיד לילדו: "למה אתה לא מכין שיעורים?", "מה קרה היום עוד הפעם בבית ספר?", "מה הגננת היום סיפרה במפגש?". לעיתים יש הורים שאינם עושים זאת רק באופן מילולי, אלא גם מוסיפים בשפת הגוף פנים מיואשים, כועסים, מתוסכלים, ויש הורים שרק מביעים זאת בשפת גוף.

איך לדעתכם ילד/ה שישמע את דברי ההורה יגיב? האם הוא יוצר תגובה מתגוננת? האם הוא נהיה אטום/ה למסר אותו אתם רוצים להעביר? איך אתם הייתם מגיבים במקום הילד/ה אילו הדברים שלכם היו מופנים כלפיכם?

אותו הורה יכול לבחור להגיב גם אחרת, לשאול שאלות את הילד/ה מהמקום האמפתי ולא הביקורתי, או לפחות האובייקטיבי. לדוגמא: "אתה רוצה לספר לי איך עבר עליך היום בבית הספר?", "מה הדבר הכי טוב שקרה לך היום?". חשוב להתחיל מהדברים החיוביים, גם כאשר אתם רוצים לדבר על משהו שמפריע לכם. איך לדעתכם ילד/ה ירגיש לאחר שיחה כזאת?

כמובן, שהשיחה שלכם עם ילדכם תלויה גם בפרמטרים נוספים, כמו: השעה שבה נעשית השיחה, כמה אתם באמת פנויים ריגשית ולא לחוצים מבחינת שעה לקיים את השיחה הזאת? (הורה בדרך-כלל לא ישמח לנהל שיחה כזאת בשעות המוקדמות לפני/אחרי העבודה), כמה הילד/ה לשיחה? זכרו שילד הולך לעבודה בבית הספר או הגן בדיוק כמוכם ונדרש לבצע מטלות בדיוק כמוכם, רק שמקום העבודה שלו/ה נקרא: גן או בית ספר.

לסיכום:

כדאי לנהל את השיחה מתוך אמפתיה לילד/ה.

רצוי לנהל את השיחה בשעה שנוח לכם ולילד/ה, ולא מיד לאחר חזרתכם הביתה.

זכרו שבכל ילד/ה יש דברים חיוביים.

הפרשנות של מעשי הילדים תלויה בנו ובמה שנבחר לקחת או להשמיט מהסביבה.

לשאלות, הצעות ודברים המעניינים אתכם ניתן לשלוח למייל: [email protected]

או לפנות בטלפון: 0502077010.

קרן הלוי קרוסקין

מפתחת שיטות לימוד ייחודיות לליקויי למידה

לדף של קרן בפורטל פ"ת

שתף ב-

תגובות

לצורך הוספת תגובה התחבר לאתר באמצעות
הוסף תגובה
...Loading...