ברוב המקרים אוטיזם מאובחן בגיל צעיר, אולם ישנם מקרים שגם בגילאים מאוחרים מגיעים לאבחנה שהילד או הילדה נמצאים על הספקטרום. איך זה קורה?
אוטיזם הוא עניין מולד, שאין אפשרות לזהות בבדיקות שנעשות במהלך ההריון. פירוש הדבר הוא שגם אם ההריון עבר בצורה תקינה, הלידה עברה חלק וכולם שמחים ומאושרים, יכול להיות שבמעלה הדרך הילד יתחיל לפתח התנהגויות שלא מאפיינות את בני גילו, ולאחר אבחון יתברר כי הוא על הספקטרום האוטיסטי. כיוון שכך הורים רבים מרגישים שמדובר במעין גזירת גורל.
כאשר מדברים על "ספקטרום", מדובר בעצם על מנעד רחב מאוד של התנהגויות ברמות שונות. בחלק מהמקרים מדובר באוטיזם בתפקוד נמוך, כלומר קיים פער גדול מאוד בין ההתנהגות של הילד האוטיסט לבין התנהגותם של בני גילו האחרים. לעומת זאת, ישנם לא מעט מקרים של אוטיזם בתפקוד גבוה, כלומר הילד מתפקד באופן שמזכיר מאוד התנהגות רגילה בקרב ילדים, אולם עדיין מתקשה בזיהוי והתנהלות בסיטואציות חברתיות ועוד.
מהסיבה הזו, אוטיזם בגיל ההתבגרות הוא לא תופעה חדשה. כלומר, ישנם מקרים שבהם הילד נמצא בתפקוד גבוה, משתלב חברתית ומשיג תוצאות לימודיות איכותיות ועדיין לאחר אבחון שייעשה בגיל ההתבגרות הוא יתגלה כאוטיסט. בהקשר זה חשוב לציין כי האבחנה של אוטיזם בגיל ההתבגרות היא מאוד חמקמקה. אחרי הכל, מתבגרים רבים נוטים להסתגר בתוך עולמם או בחדרם במשך שעות או אפילו ימים. חלקם לא מתקשרים עם הסביבה ומעדיפים להתבודד ולעסוק בפעילות ספיציפית שוב ושוב. כל אלו לא בהכרח מעידים על אוטיזם, אלא יכולים להיות מאפיינים גם של ילדים מתבגרים שהתפתחותם תקינה.
אם אתם חוששים שהילד שלכם נמצא על הספקטרום, ניתן לגשת לאבחון אוטיזם בגיל ההתבגרות. רגע לפני, בדקו אם אחת או יותר מההתנהגויות הבאות מאפיינת אותו:
* חזרתיות מוטורית – תנועה קבועה של איברי הגוף (למשל אצבעות). אותה תנועה חוזרת על עצמה שוב ושוב ולא נעשית בהקשר ספציפי בה היא נדרשת.
* התבודדות – הימנעות מהשתתפות בחוגים, היעדר חברים ורצון להתרחק מכל סיטואציה או אינטראקציה חברתית.
* כישורי שיח דלים – הילד מתמקד בפרטים שוליים בהתרחשות והופך אותם למרכז השיח.
* פער בין מיומנויות אקדמיות לבין מיומנויות רגשיות – הילד שלכם שולט בחומר הלימודי, אולם ברמה החברתית לא מצליח לייצר חברויות או חברויות ארוכות טווח וכן כושל הפיענוח סיטואציות חברתיות למיניהן.
כאמור, כל אלו יכולים להעיד על חוסר עניין כללי שמגלה המתבגר בפן הלימודי או החברתי, ולא בהכרח מעידים על אוטיזם. יחד עם זאת, חשוב לבדוק את הדברים לאשורם ולקבל אבחון מדויק שיענה על השאלה – האם הילד שלכם נמצא על הספקטרום האוטיסטי או שמא ההתבודדות והמרחק החברתי הם חלק ממעין מרד נעורים, בו הוא מבקש לבדל את עצמו מהכלל.